Banner

Monday, May 25, 2009

kematian


Segala pujian bagi Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang, yang telah memberikan aku kehidupan pada hari ini di saat membuka mata subuh tadi..alhamdulillah.. Setiap org muslim sememangnya d galakkan utk mengingati maut. Seperti sabda Rasulullah;
"Banyak2 lah mengingati mati. Sesungguhnya ia dapat menghapuskan dosa dan zuhud di dunia"


Kemarin, aku mendengar ibu bercakap dgn seseorang d telefon. Panggilan dr seseorg d kampung halamannya dan mengkhabarkan berita buruk. Rupanya salah seorg saudaranya telah kembali ke rahmatullah. Yg mengejutkan lagi pabila d beritahu saudaranya meninggal kerana d bunuh dan mayatnya d temui setelah seminggu hilang. Dan dikhabarkan lagi yg kematiannya disebabkan oleh peragut.hmmm...Innalillahi wainna lillahi raji'un..


Febuari lepas, seorang yg ku kenal juga telah awal pergi ke rahmatullah..seorang sahabat yg sentiasa di ingatan kami sekelas dan se kos..Meninggal kerana berlakunya accident..
Masih segar di ingatan aku wajah arwah yg masih berdarah sewaktu melihatnya di jabatan forensik hospital. Pertama kali aku melihat jenazah di depan mataku sendiri..bergetar satu badan dan suara juga tdk mampu keluar utk melafazkan al-fatihah di depan arwah..sebak, sedih dan tangisan air mata. Aku yakin hal yg sama di alami oleh sahabat2 yg lain.. Kematian seorang sahabat ini telah membuatkan aku banyak mengingati mati. Kita tdk tahu bila, dmana dan saatnya Izrail berkunjung. Kematian juga tdk mengenal siapa. Allah telah menetapkan ajal2 hambanya sejak d luhmahfuz. Wallahualam..Baru kemarin melihat senyumannya, dan esoknya melihat jenazahnya.


"ku merintih
Aku menangis

Ku meratap

Aku mengharap
Ku meminta
Dihidupkan semula

Agar dapat kembali
Ke dunia nyata..

Perjalanan Rohku

melengkapi sebuah kembara

Singgah d rahim bonda

sebelum menjejak ke dunia


Menanti di barzakh

sebelum berangkat ke Mahsyar

Diperhitung amalan

penentu syurga atau sebaliknya


Tanah yang basah berwarna merah

semerah mawar dan juga rindu
Tujuh langkah pun baru berlalu

Seusai talqin bernada syahdu


Tenang dan damai di pusaraku

Nisan batu menjadi tugu
Namun tak siapa pun tahu resah
penantianku

Terbangkitnya aku

Dari sebuah kematian

Seakan ku dengari
tangis mereka yang ku tinggalkan


Kehidupan d sini

Bukan suatu khayalan

tetapi ia sebenar kejadian


Kembali oh kembali

kembalilah kedalam diri

sendirian sendiri

sendiri bertemankan sepi

Hanya kain putih yg membaluti tubuhku

Terkujur dan kaku

Jasad d dalam keranda kayu


Ajal yg datang di muka pintu
tiada siapa yg memberitahu t
iada siapa pun dapat hindari

tiada siapa yg terkecuali


Lemah jemari nafas terhenti

tidak tergambar sakitnya mati

cukup sekali
tak sanggup untukku mengulangi

Jantung berdegup kencang

menantikan malaikat datang

menggigil ketakutan

gelap pekat di pandangan


Selama ini diceritakan
kini aku merasakan

di alam Barzakh
Jasad dikebumikan..
"
(menanti di Barzakh; Far east)

2 komen:

Anonymous May 28, 2009 at 12:14 AM  

sedihhh...sgt2...bl igt hr 2..
15feb2009...
semoga Allah mncucuri rahmatnya...
amin...

fatimah May 29, 2009 at 2:14 PM  

ya..smoga Allah menempatkan arwah dkalangan hambaNya yg beriman..
amin..

...^sPaCe aRouNd My SiGhT^... Designed by Ipietoon © 2008

Back to TOP