Banner

Tuesday, May 26, 2009

Bertunang? hmmm..


Bismillahirrahmanirrahim...
Tengah boring2 aku berkunjung sejenak ke forum halaqah. Time jenguk2 artikel kat sana, aku tertarik dengan satu artikel yg membincangkan tentang kes org bertunang..so aku pun terpikir nak share sikit kat sini..hehe

jom baca..pastu pikir2 kan...hmmm..


********


Situasi 1 :
Ketika ahmad dan zul tengah rancak bersembang...tiba-tiba datang Leha yang baru habis kuliahnya....terus menuju kepada Ahmad,salam dan cium tangan Ahmad....


Leha : Assalamualaikum abang...maaf lambat..tadi lecturer bagi extra kelas.
Ahmad : Waalaikumussalam...owh..xper2..abang pun baru je sampai..kebetulan jumpa Zul...
Zul : amboi sopannya...eh...ahmad...bini kau ke nih..owh..kawin tak bagitau member pun eh...
Ahmad : taklah...tunang aku...

Dengan slumber...Ahmad dan Leha yang membonceng motosikal terus berlalu meninggalkan Zul yang terpinga-pinga macam orang tak jumpa jalan balik...

Situasi 2 :
Selepas hampir 1 jam Rita "bergayut" di telefon....tiba-tiba datang Ina dari biliknya..

Ina : wahhhh..lamanya bergayut kat telefon...kalu ader dahan..dah lama patah tuh...ko bergayut ngan sape tuh...
Rita : Ala..dengan tunang aku lah..bukannya pakwe pun...salah ke...sebab tuh la kalau boleh...aku nak bagitau semua orang yang aku dah tunang supaya tak adalah timbul fitnah kalu aku bergayut lama-lama pun kat telefon...

Situasi 3 :
Nur : wahhhh...sedapnya bau..masak aper nih..eh...hari nih kan giliran aku masak...
Siti : eh..nih aku masak untuk tunang aku lah..jap lagi dia datang...aku nak kasi la dia rasa masakan aku nih..kesian dia asyik makan kat kedai je...

Situasi 4 :
beberapa muslimat sedang rancak berdiskusi...

Mila : Ana,mengharap sangat2 adik2 semua jagalah pergaulan antara muslimin muslimat...jangan selalu berjumpa sangat..kalau ada hal penting...boleh jumpa..tapi biarlah berteman...tak elok..nanti timbul fitnah...kita semua nih dalam persatuan islam...kita bawa nama Islam....tambah-tambah kita semua nih bertudung labuh...Orang semua pandang kita..orang tengok cara kita berkawan...Ana pun sakit mata nih tengok couple2 yang berselerak kat kolej kita nih...asyik berjalan berdua-duaan je...

Lina : betul tuh kak...ana tengok banyak sangat couple2 kat kolej nih...tuh lah tugas kita..nak sedarkan diorang....
Tiba-tiba handphone berbunyi lagu 'ketulusan hati'-aqso dan madina...jeng..jeng..jeng..
Mila : maafkan ana yer...ana ada hal..adik2 sambung la perbincangan kita tadi..ana nak jumpa seseorang sekejap...

Tak lama kemudian....kelihatan Mila meninggalkan sahabat2nya..terus berjumpa tunangnya...dan berjalan berdua-duaan seiringan di tengah2 kolej...ai cik Mila dan si tunang...orang lain perhatikan kamu berdua nih...kata pakai tudung labuh...tak elok la macam tuh cik Mila oi...

Situasi 5 :
Sedang asyik Salima dan Fasehah berjalan2 di tengah2 shopping complex...Tiba-tiba mereka terserempak dengan Qaira dan tunangnya...

Salima : amboi...berdua-duaan tuh....
Tunang Qaira : eh..kami beli barang kahwin...

Situasi 6 :
Suatu hari....karina, zainab dan lily berjalan-jalan di taman untuk menenangkn fikiran setelah seminggu exam...sewaktu hendak pulang ke rumah...

Lily : eh...tuh bukan ke Ramizah..apa hal tunang dia buat kat depan rumah dia tuh....
Zainab : ha'ah lah..apa hal tunang dia datang rumah dia tuh...ishk...tak elok la dia buat macam tuh...dia pakai tudung labuh....aktif usrah...tapi kenapa dia buat macam tuh...
Karina : kak lily...saya rasa lain la tengok macam tuh...saya tau saya nih tak lah pakai tudung labuh..ilmu agama pun tak tinggi mana...kalau macam Ramizah tuh lain lah..pakai tudung labuh..ilmu agama pun tinggi..gayat tuhhh....tapi at least saya tau pergaulan antara lelaki dan perempuan....adab-adab sewaktu bertunang...bukan ke tak elok macam tuh....

Situasi 7 :
Nurul : eh thirah...ada lagi tak jual top up??
Thirah : wahhh..ko nih nurul..tengah2 malam mcm nih nak top up...yer2..ko nak berapa...bukan ke baru 2 hari lepas ko top up RM10...
(untuk pengetahuan...konon2 nya si thirah tuh bisnes top up la)
Nurul : ala thirah..aku meseg2 nih hah..bukan orang lain pun..ngan tunang aku juga...

********
The conclusion is...
Bertunang atau khitbah adalah muqaddimah kepada nikah. Sesungguhnya Allah menjadikan khitbah sebagai salah satu dari syariat-syariat agama Islam. So what the reason for?? Bertunang memberi peluang kepada kita semua untuk at-ta’arruf atau berkenalan dengan pasangan masing-masing dari segi zahir dan batin sebelum kita bernikah atau berkahwin.

Bertunang juga adalah satu ikatan tp masih mempunyai batasan dalam perhubungan antara lelaki dan wanita. Dan bukannya lesen utk menghalalkan perhubungan itu.
Islam telah menetapkan disiplin dalam pertunangan seperti;
  • Haram bersentuh, menyentuh satu sama lain
  • Haram ber'dating' tanpa disertai oleh mahram yg thiqah
  • Haram berbicara dan bersembang dengan syahwat. (sms, phone, chat)
  • Awas fitnah dalam diri, pasangan dan masyarakat sekeliling.
  • Haram melihat aurat masing2.
  • Elakkan daripada bertukar gambar
  • Elakkan daripada hebahan umum sebelum di ijab kabul
Pokok pangkalnya, batasan dalam pertunangan adalah sama dengan batasan tanpa sebarang ikatan. Sebuah pasangan itu perlu menjaga batasan2 yg di tuntut agama sebelum pernikahan bg mengelakkan fitnah.
Dalam masyarakat sekarang byk pasangan yg memandang remeh hal2 begini. Mereka menjadikan ikatan pertunangan sebagai satu jambatan bg mereka utk merapatkan hubungan(dalam konteks yg bertentangan dgn syariat islam).

Nak share sikit sewaktu sy mengikuti ceramah yg bertajuk "ketika cinta bertasbih" d UMS beberapa bulan lepas. Seorang penceramah yang sy minati Ustazah Siti Nurbahyah menjadi salah satu penceramah ada menyebut tentang trend zaman orang muda2 skrg bercinta. Tentang gelaran terhadap pasangan masing2 sewaktu bercinta..kata ustazah,"...saya dlu waktu mula2 kawin, maaluunya nak panggil suami 'abang'. 2 minggu sy panggil suami guna nama je......" "Orang muda yg bercinta sekarang; abang la, sayang la, honey la, hubby la, mama la, papa la,................"( x ingat sgt la..hehe)
Betul! Inilah hakikat sebenar org bercinta sekarang.(mengikut pengalaman aku time terdengar couple2 ni 'bergayut'..)
Siap dengan ketawa2 yg....alahai, manjanya..hmmm, hal ini pun dah boleh menimbulkan syahwat. Astagfirullahalazim..

Berbalik dalam soal pertunangan, Islam tidak menggalakkan tempoh pertunangan yang terlalu lama ..memadailah dalam tempoh 3 bulan sebelum bernikah(bg pendapat aku).
Nabi SAW menyatakan: "Tidak terlihat (penyelesaian) bagi dua orang yg cinta mencintai kecuali nikah"

Sama2 lah kita menjaga kemurnian dan kesucian agama Allah.
Wallahualam..

6 komen:

Balqis May 29, 2009 at 8:12 AM  

Assalamualaikum,

Wah, bagus entri ni..
betul tu, x dinafikan ramai juga yang masih belum faham..
semoga sy yg bercakap juga x tergolong dlm golongan2 tersebut...
iaitu ckp x serupa bikin, ameen...

salam perkenalan,
balqis

fatimah May 29, 2009 at 2:04 PM  

@balqis
waalaikumsalam..

btul tu..entry ni pun utk kesedaran sendiri, smoga tdk tergolong dlm golongan tersebut..insyaallah..
salam perkenalan juga..

Dwif May 31, 2009 at 2:38 AM  

hmm...postingan menarik nih...,kapan tunangannya si empu blog???

fatimah May 31, 2009 at 10:01 AM  

hmm..lg tunggu seseorg utk tunangan dlu, then my turn..hehehe

farizah June 4, 2009 at 12:41 PM  

tggu ak yg bertunang dl ya fatimah???
hehe..
best bca post ko ni...
untk kesedaran dri jg...

fatimah June 5, 2009 at 8:57 PM  

@farizah
yaa, intan payung..
aku tggu ko tunang dlu..hehe
post ni tuk kesederan aku juga..
^___^

...^sPaCe aRouNd My SiGhT^... Designed by Ipietoon © 2008

Back to TOP